Pre učiteľov a žiakov materských a základných škôl, učivo. súťaže, cvičenia, metodiky, otázky a odpovede 

08.03.2020

Ďakujeme, že Ste naším stálymi čitateľmi a návštevníkmi . Prajeme Vám úspešný deň a poučné čítanie zamerané na získané skúsenosti a poznatky z ochrany obyvateľstva, detí a mládeže , pred ohrozením mimoriadnymi udalosťami .

Pošlite aj Vaše návrhy, poraďme sa spolu

Ciele učiva : " Ochrana života a zdravia "


Povinné učivo "Ochrana života a zdravia" ,  sa v základných školách realizuje prostredníctvom
vyučovacích predmetov štátneho vzdelávacieho programu a obsahom samostatných organizačných foriem vyučovania - didaktických hier a účelových cvičení. Aplikuje sa v ňom učivo, ktoré je súčasťou
jednotlivých predmetov v základných a stredných školách  - vzdelávacích oblastí štátneho
vzdelávacieho programu. Ochrana života a zdravia integruje postoje, vedomosti a zručnosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia počas mimoriadnch udalostí a vyhlásených  mimoriadnych situácií, tiež pri pobyte a pohybe v prírode, ktoré môžu vzniknúť vplyvom nepredvídaných skutočností ohrozujúcich človeka a jeho okolie.

Vyžaduje si odbornú spôsobilosť učiteľov. Žiaľ túto spôsobilosť MV SR , si zatiaľ na bezplatnej  odbornej príprave osvojilo iba 10 % učiteľov z celkového počtu  v SR čo je veľmi málo. Tento stav vplýva na kvalitu výchovno - vzdelávacieho procesu na školách. Prejavuje sa to aj v praktických formách a metódach uplatňovaných na školách , kde vládne doslova chaos - zmätok a neporiadok  . 

Východisko je - prihlásiť sa na bezplatnú  odbornú prípravu v oblasti vzdelávania a prípravy s cieľom získania odbornej spôsobilosti s platnosťou na 5 rokov, prostredníctvom Sekcie krízového riadenia MV SR. Podrobnosti získania na webovej stránke MV SR  

Cieľom  odbornej prípravy  je pripraviť učiteľov tak aby poznatky využili v učive.   Obsah učiva je predovšetkým orientovaný na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravnými nehodami, živelnými pohromami a prírodnými katastrofami. Zároveň napomáha zvládnuť nevhodné podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci, terorizmom voči občanom nášho štátu. Cieľom oblasti je:

  • formovať vzťah žiakov k problematike ochrany svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí,
  • poskytnúť žiakom potrebné teoretické vedomosti, praktické poznatky,
  • osvojiť si vedomosti a zručnosti v sebaochrane a poskytovaní pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života,
  • rozvinúť morálne vlastnosti žiakov, tvoriace základ vlasteneckého a národného cítenia,
  • formovať predpoklady na dosiahnutie vyššej telesnej zdatnosti a celkovej odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž náročných životných situácií.

Prierezová tematika Ochrana života a zdravia sa realizuje v samostatných tematických celkoch s týmto obsahom:

  • riešenie mimoriadnych udalostí a spôsobov ochrany  - civilná ochrana,
  • zdravotná príprava; poskytovanie prvej pomoci
  • pobyt a pohyb v prírode, orientácia v prírode a spôsoby prežitia
  • záujmové technické činnosti a športy
  • doplnkové športovo - branné aktivity


Cestami ochrany života a zdravia

Zväz civilnej ochrany ponúka prostredníctvom REVUE CO v každom čísle vydania  ( ročne 6 vydaní ) -  odborné materiály metodického charakteru so skúsenosťami pre učiteľov I. stupňa a II. stupňa základných škôl , Taktiež   pre stredné školy s obsahom  zameraným na učivo " Ochrana života a zdravia " , účelové cvičenia, didaktické hry , kurzy pre stredné školy.

ÚLOHA č. 1. - VENUJTE POZORNOSŤ NÁŠMU TESTU - ODMENA NÁS NEMINIE

Test pre pedagogických ZAMESTNACOV  z materských škôl , základných škôl ročníkov 1 a 2  prvého stupňa , k didaktickým hrám " Cestami ochrany života a zdravia "  .Odpoveďami napomôžete naším redaktorom pri príprave materiálov do REVUE co rubriky : " Na pomoc materským školám " Publikáciu Zväzu civilnej ochrany -Východ , učebné texty " Cestami ochrany života a zdravia " , pre uvedené vekové skupiny po jej vydaní obdržíte zdarma  po vyhodnotení na základe zaslaných  Vašich správnych odpovedí. ( Adresa ZCO V je uvedená v kontaktoch . )

1. Uveďte aspoň dva zdroje na základe, ktorých sa didaktické zásady vyvíjajú. ...............................................................................................................................................................................................................................

2. Uveďte základné tematické oblasti didaktických hier vyplývajúcich z obsahu učiva Ochrany života a zdravia na roky 2019 - 2020......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Kto sformuloval prvý ucelený systém didaktických zásad ?...............................................................................................................................................................................................................

3. Požiadavka, aby všetky zložky vyučovacieho procesu zodpovedali reálnym učebným možnostiam detí vyjadruje podstatu zásady .......................................................................................................................................................nazvite túto    zásadu.

4. Po varovaní obyvateľstva varovnými signálmi CO v ohrozenej oblasti je dôležité prednostne chrániť :

  • a) vlastný život a zdravie a život  zdravie svojich blízkych a ostatných osôb,

  • b) zdravie,majetok, hospodárske a domáce zvieratá,

  • c) zdravie  a životné prostredie,

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď,  alebo správne odpovede

5. Uveďte najmenej tri didaktické funkcie názornosti vo vyučovacom procese učiva  Ochrana života a zdravia
................................................................................................................................................................................................................................

6. Motivácia je 

  • a) je súbor pohnútok, ktoré vyvolávajú aktivitu organizmu a určujú jej zameranie

  • b) je psychologický proces, ktorý aktivuje ľudské správanie a dáva mu účel a smer.

  • c) je komplex povzbudzujúcich,  činností, ktoré pôsobia na žiaka  progresívnym efektom.

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede

7. Vyučujúci  vysvetľoval deťom nové učivo z oblasti Ochrany života a zdravia . Tomuto učivu deti nerozumeli, pretože presahovalo ich vekové a individuálne a schopnosti . Ktorú didaktickú zásadu učiteľ porušil : .....................................................
................................................................................................................................................................................................................................

8. Najbežnejšími prostriedkami vonkajšej motivácie v učebnej činnosti detí sú : ...............................................................................................................................................................................................................................


9. Mimoriadna udalosť je podľa zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov o civilnej ochrane obyvateľstva , definovaná ako:

  • a/ stav núdze a stav ohrozenia zdravia

  • b/ obdobie predpokladaného vzniku mimoriadnej udalosti v škole ,

  • c/ havária, živelná pohroma, katastrofa , ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo teroristický útok,

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu  odpoveď, alebo správne odpovede .

10. Organizovanie a vykonávanie prípravy obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc a poskytovanie prvej pomoci je zabezpečované:

  • a)    pre všetky skupiny a vekové kategórie  detí, mládeže  ( obyvateľstva ) bezplatne,

  • b)    pre zamestnancov organizácií za finančnú úhradu a obyvateľstvo včítane škôl všetkých typov  územných celkov bezplatne,

  • c)    dobrovoľnými príspevkami všetkých účastníkov prípravy a príspevkami  sponzorov   .

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede

11. Ukrytím obyvateľstva sa rozumie:

  • a/ ochrana osôb v ochranných stavbách pred možnými následkami  mimoriadnych udalostí,

  • b/ odsun ohrozených osôb z určitého územia,

  • c/ obdobie na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .

12. Za spracovanie plánov evakuácie a plánov ukrytia u v škole, u právnickej osoby, alebo podnikateľa zodpovedá:

  • a/ zamestnanec, ktorý je touto úlohou poverený.

  • b/ vedúci/ riaditeľ/ organizácie,/ zriaďovateľ /

  • c/ zamestnanec zodpovedný za civilnú ochranu  zamestnancov a osôb zverených do starostlivosti

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede  .

13. Príprava obyvateľstva na civilnú ochranu v škole, u právnickej osoby je zabezpečovaná:

  • a)    pravidelne podľa zamerania činnosti na príslušný rok, s prihliadnutím na zdroje ohrozenia

  • b)    nepravidelne podľa zváženia a nariadenia štatutárneho zástupcu organizácie,

  • c)    len po mimoriadnych udalostiach, ktoré ohrozili zamestnancov.

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .

14. Základným východiskom pre vykonávanie prípravy obyvateľstva na CO, pedagogického zboru v škole, v obciach, u právnických osôb a podnikateľov je :

  • a) východiská nie sú určené,

  • b) výpis  z analýzy možnosti vzniku mimoriadnych udalostí na územnom celku,
    c) finančné možnosti a personálne zabezpečenie organizácie.

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .

15. Za zabezpečenie a vykonávanie prípravy zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti na civilnú ochranu je zodpovedný:

  • a)    vedúci  organizácie, alebo zriaďovateľ

  • b)    odbor krízového riadenia Okresného úradu,

  • c)    starosta obce v obci .

  • d)    Červený kríž

  • e)    Hasičský a záchranný zbor a jeho územný orgán

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .

16. pri ohrození  osôb   únikom nebezpečnej  látky opustíte bezpečne priestor  

  • a) kolmo na smer vetra, od zdroja ohrozenia
  • b) proti smeru  vetra od zdroja ohrozenia
  • c) smerom po vetre od zdroja ohrozenia    

17. Materiály na didaktické hry čerpáte

  • a)  od metodicko pedagogického centra

  • b)  z  REVUE CO, ktoré tieto materiály zverejňuje  ponúka

  • c)  od zriaďovateľa

  • d)  iný zdroj

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite  Vašu odpoveď.

18. Máte na pracovisku učebnice, učebné texty, pracovné zošity, maľovánky ,  didaktické filmy ,  hry  a pod ?

  • a) nemáme žiadne

  • b) máme vlastné pomôcky

  • c) máme pomôcky od zriaďovateľa

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite  Vašu odpoveď.

19. Odoberáte odborný a metodický časopis : " REVUE CO " , kde sú tiež zverejňované publikácie na pomoc školám ? Vydavateľ MV SR Bratislava

  • a) odoberáme pravidelne

  • b) dostávame od zriaďovateľa

  • čas  si ho kúpime 

Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite Vašu  odpoveď.

Ďakujeme Vám za vyplnenie testu.  Adresa na zaslanie testu je -

  • Meilom -    meil : lubomir.betus491@gmail.com označenie " test"

  • Poštová adresa : Veľký Folkmar 136, 05551 okres Gelnica  Betuš Ľubomír - označenie na obálke  " test " . telefón  + 421  0908 083 164, 0902 440 682

 

1.a. Didaktické hry 

Počas školského roka ( mimo
obdobia vírusovej pandémie) sa v každom ročníku základných škôl uskutočňujú podľa ich konkrétnych podmienok  Didaktické hry - " Cestami ochrany života a zdravia " v trvaní 4 vyučovacích hodín. Konajú sa v prírode a vždy sa tešia veľkej popularite žiakov. V prípade nepriaznivého počasia sa didaktická hra môže uskutočniť podľa jednotlivých tried ZŠ , v športovej hale, telocvični, alebo v priestoroch športových hál , kultúrnych domov, iných vhodných priestoroch.

Počas pandémie , alebo jej nákazy
sa didaktická hra môže organizovať aj pomocou počítačových hier. Na to treba mať odborne spôsobilého metodika na PC a s ovládaním učiva " Ochrana života a zdravia " . Tu je
okrem zámeru ,námetu a plánu vykonania potrebný PC špecifický scenár a metodické učebné pomôcky . Dostatok kvalitných PC v jednotlivých domácnostiach .a v škole

Didaktické hry ako ich nepoznáme

Prečo hrať s deťmi didaktické hry Cestami ochrany života a zdravia ?
Didaktická hra sleduje konkrétny výchovný a vzdelávací cieľ, ktorý je zameraný na rozvoj dieťaťa. Dochádzame ale k nemu cestou, ktorou sa snažíme lepšie prispôsobiť detskému svetu, a to hrou, ktorá je pre neho zábavná a zaujímavá.
Didaktická hra je špecifická forma poznanie a získavanie skúseností, vedomostí, zručností a návykov riadiaca sa vlastnými pravidlami.
Didaktická hra vzbudzuje záujem dieťaťa o učenie, napĺňa dieťa citom pre dokonalosť v činnosti, ktorá v ňom vyvoláva pocit sebauspokojenia, radosti, naplnenosti a uvoľnenie. Hra pomáha k socializácii dieťaťa, pri hre sa vytvára sociálnej interakcie.
Medzi didaktické hry s kombinovaným obsahom ochrany života a zdravia  je možné zaradiť hry k rozvoju zmyslového vnímania, hry intelektuálne, hry k rozvoju reči,  hry so slovami a hry na kontrolu porozumenie. Môžu byť organizované pre jednotlivca, skupiny alebo celé školské vzdelávacie zariadenia

Žiaci počas didaktickej hry - zdravotnícka príprava  


1.b. Didaktické hry - Riaditeľky a učiteľky v MŠ sa zhodujú na dvoch rozhodujúcich funkciách didaktických hier v praktickej oblasti výučby učiva : " Ochrana života a zdravia " podľa ISCED I., štátneho a školských vzdelávacích programov.

Pri prvej funkcii sa v priebehu didaktických hier, zdokonaľujú a upevňujú vedomosti, ktoré si deti osvojili na vyučovaní. Táto veľmi dôležitá funkcia didaktickej hry je všeobecne známa a nesporná.

Pri druhej funkcii si deti hravou formou osvojujú nové vedomosti. Pomocou didaktických hier si osvojujú na prvý pohľad , dosť jednoduché vedomosti, táto funkcia sa však bez praktických skúseností a metodiky veľmi ťažko realizuje.

Netreba zabúdať, tiež na správne pojmovo prístupné rečové znalosti tejto vekovej skupiny detí. Na
to sa tiež niekedy v pláne prípravy nenájde miesto a dochádza potom k sploštenému chápaniu pojmov z oblasti civilnej ochrany obyvateľstva napr. sirény vydávajú zvukový tón ? prečo ? , Varovanie ľudí , na čo ? " Aké nám hrozí nebezpečenstvo a aká je jeho príčina ? ", " ochrana dýchacích ciest," evakuačná trasa " , " poranenie " ? " ohrozenie" , " pomoc blízkej osobe "
pomoc chorému kamarátovi, " Ochrana proti čomu " ? ˇČo robiť keď uniká plyn alebo iná nebezpečná látka , a pod. Využitie myšlienkových máp - v učive a didaktických hrách " Ochrana života a zdravia " . Sú väčšinou diagramy, ktoré vyjadrujú podstatné vzťahy medzi pojmami vo forme tvrdení. Tvrdenia sú v nich reprezentované stručne charakterizovanými spojeniami pojmov, ktoré popisujú informáciu o vzťahoch a popisujú prepojenosť pojmov. Myšlienková mapa znázorňuje štruktúru, hierarchiu a vzájomné vzťahy medzi pojmami. Je to nástroj, ktorý zvyšuje efektivitu učenia a podporujú kreativitu

1.c. Ako ďalší poznatok možno uviesť obsahové a metodické spracovanie jednotlivých tém . Každá téma musí mať evidenčné číslo , počet hodín, názov témy , lektora - odborne spôsobilú osobu , metódu a formu, didaktické zabezpečenie s učebnými pomôckami, praktickú časť s ukážkou v spolupráci so zložkami integrovaného záchranného systému.

Ciele odbornej prípravy učiteľov : Cieľom prípravy učiteľov je využitie teoretických a praktických vedomostí z jednotlivých predmetov ktoré pedagógovia získali vlastnou prípravou , vzdelávaním a praxou .  Rozsah prípravy učiteľov je upravený vzdelávacím programom ISED I. na počet 4 hodiny ročne ( Podľa Vyhlášky MV SR č. 303/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov a Vyhlášky MV SR č.7/2012 o odbornej spôsobilosti .

Metodika prípravy:

Metodika odbornej prípravy učiteľov je "výklad", "prednáška", "beseda", praktická ukážka, spracovanie prezentácie,  pričom výber metódy je závislý na zložení učiteľov . Osobitná pozornosť bude zameraná na praktickú časť didaktickej hry Prípravu zabezpečuje odborne spôsobilá osoba , za pomoci OU odboru krízového riadenia a zriaďovateľa ZŠ

Didaktické hry ochrana života a zdravia metodika

Príklad pre 1. ročník základných škôl

Téma - " Naša obec, mesto, sídlisko , a okolie škôlky, všeobecná charakteristika, "

Názvy a obsah možných didaktických hier a vzdelávacích aktivít .

Tu sme, tu sme - netreba nás hľadať, Nestratím sa ?  nestratím !   " , " Kto som, ako sa volám ? " , Predstavenie sa na ulici, u lekára, v obchode, susedom, záchranárom " Dobre sa tu
spolu majme - navzájom sa znovu hrajme " ,

Naša obec, čo sa v našej obci nachádza ? " , " Kde bývam ? " " Ja a moja rodina " , Moja obec krásna je, ochráňme ju - naša je, " Slovensko je naša vlasť , do krásy nám bude rásť " ,

Metodika postupu pri príprave a priebehu hry :

" Pozor otázka ? " , Viem ? , Vieš , vieme " , " Zapamätaj si ! " , " Splň úlohu ! " , Čo sme sa naučili ? " , " Zahrajme sa ! "

Mimoriadna udalosť a ohrozenie .

Čo ak zaznie siréna ?  - vznikla mimoriadna udalosť s ohrozením života, zdravia a majetku , nebezpečná situácia ,

  1. " Rady Krtka Jožka - záchranára Ježka " pri ohrození mimoriadnou udalosťou havária , .
  2. , "My sa spolu nebojíme ochranu si postavíme" - pri povodni ., "
    " Pomoc kamarátovi, kamarátke - spolužiačke  " pri evakuácii , opustení školy ,bytu a pri    ukrytí .

Varovné signály a činnosť žiakov po varovaní . Signály civilnej ochrany a činnosť detí a žiakov 1-4. ZŠ,. po ich vyhlásení, " Všeobecné ohrozenie " , " Ohrozenie vodou " , Koniec  ohrozenia "



Žiaci :

Vedomosti : Poznať signál "Všeobecné ohrozenie" a činnosť po jeho vyhlásení. Povinnosti a činnosti
žiakov pri vyhlásení signálov pri vzniku mimoriadnych udalostí.

Pomocné otázky :

  • " Povedz, ako sa dozvieš o hroziacom nebezpečenstve ? " .
  • " Uveď, aký tón vydáva siréna pri signáli "Všeobecné ohrozenie" ? .
  • " Povedz, čím sa líši signál "Všeobecné ohrozenie" od signálu "Ohrozenie vodou" ?
  • " Ako sa dozvieme, že ohrozenie pominulo ? "

Ochrana pre ohrozením mimoriadnou udalosťou - evakuáciou

Hra : " Cestou, vodou, vzduchom a železnicou - bez nehody do bezpečia "

Evakuácia škôlky , školy, v prípade ohrozenia - postup opustenia škôlky, školy , budovy, obchodného domu, železničnej stanice, únikové trasy , miesto zhromaždenia, presun do bezpečného priestoru.

Evakuácia školy v prípade ohrozenia

Zručnosti a návyky , hlavná zručnosť : poznať činnosti pri opustení školy v prípade ohrozenia.

Žiaci :

  • Ukáž, kde stojíš v skupine pred odchodom z triedy !
  • Povedz, ktorou cestou pôjdeš z triedy po vyhlásení signálu v prípade ohrozenia ?
  • Uveď príklad, kedy sa evakuuje škola!
  • Urči miesto, kde sa v škole nachádzajú únikové východy !
  • Prečo opúšťame ohrozený priestor kolmo na smer vetra ?

Spôsob evakuácie školy v prípade ohrozenia požiarom.

  1. Vymenuj, ktoré materiály v škole, triede sú horľavé.
  2. Základné druhy horľavín a ich následky - horľaviny v našom okolí požiare v našom okolí
    a v budovách a ich následky.
  3. Ako sa chránime pred dymom z ohňa pri požiari ?



Žiaci si pozerajú trasu pochodu
Žiaci si pozerajú trasu pochodu

Pre základné školy -  " Ochrana bezpečnosť života a zdravia "  - tematické návrhy didaktických hier,                   " Studnička poznania " 

Zaujímavé tematické názvy a námety na hry ,

Pripravili učiteľky ZŠ I. stupňa (napr. na témy, názvy didaktických hier na zdroje a možnosti ohrozenia ) s výkladom, rozhovorom a dialógom , praktickou ukážkou so zapojením žiakov z vyšších ročníkov . Diferencovane podľa veku , ročníku spolu s rozprávaním tematických príbehov so svojím názvom o možných zdrojov ohrozenia :

* " Keď hasiči húkajú, odíď rýchlo ku kraju - integrovaný záchranný systém... hasičský a záchranný zbor  

* " Keď sanitka húka náhli - život zdravie naše chráni  -  integrovaný záchranný systém

*" Dve jednotky , dvojka je 112 naša je - integrovaný záchranný systém

* " Kto nám dáva múdre rady ? Sú to naši záchranári ! " záchranný systém - vymenovanie jednotlivých zložiek  a charakteristika činnosti jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému

*" Byt za sebou zamykaj na bezpečnosť spomínaj ! " -bezpečnosť domu, bytu, bydliska, chaty

*" Ak za sebou zamkneš byt, zlodej v dome nesmie byť ! " , bezpečnosť bydliska

*" Na šporáku buble ,varí - nech sa dieťa nepopáli " !  , ochrana zdraviapred úrazom

*" Od benzínu oleja , voda sa už piť nedá ! "  - ochrana vody a vodných zdrojov

*" Oheň nie je žiadna hra, strach nám potom naháňa ! " , požiar

*" Lampa je len na svietenie, pod dekou nám oheň splanie" !   ( neprikrývať svietiace zdroje,  lampy- večerné čítanie ), ohrozenie požiarom

*" " Pozor dávaj naša rada, ináč bude veľká zvada " ! , požiar

*" V byte horí - dym ťa dusí, po zemi sa plaziť musí ! " , ( požiar ochrana dýchania a očí , )

*" Ak sa dusíš,  nečakaj - vreckovku si prikladaj ! " ...Tak isto aj k ústam, ochrániš si zdravie sám..  ochrana dýchacích´ciest

*" Keď sa začneš ohňa báť, zavolaj nám jeden krát 112 alebo 150,a podľa typu mimoriadnej  udalosti, privolanie pomoci - telefón

*" Stromom oheň nesvedčí, preč s ním z lesa ,  bez rečí ! " - ohrozenie lesným požiarom

*Na zásuvky nesiahaj predmety tam nedávaj , ohrozenie elektrickým
prúdom

*Počítač vždy vypínaj , do zásuvky nesiahaj " ! !, ohrozenie elektrickým
prúdom

*" Nájdeš tašku, pozor daj , dospelého zavolaj !   ( neznáme a cudzie veci s nebezpečným obsahom  nebezpečné predmety a látky)

. " Ak hrmí nám hrom za hromom, nezostávaj pod stromom, ! "  ohrozenie života a zdravia počas búrky  a v búrke na horách

*" Z potoka sa rieka stala , všade tečie hrozný prúd , čo je v ceste všetko brala, my na kopci ani hnúť! "   - ochrana pred povodňou

.

*" Počasie nás stále skúša my sa mu však nedáme - za pomoci záchranárov my sa vode nevzdáme " !  - Šťastie praje pripraveným

*" Odpad triediť musíme, prírodu tým chránime ! "  ochrana prírody a vody

*" Prišla zima a zas kašeľ - vírus si ma už nenašiel "  - ochrana pred chorobami , hygienické opatrenia a  odolnosť ,


" Len čo vstanem z postele, už aj cvičím vesele - príprava na ochranu
života a zdravia

*" Nech sme všetci zdraví , ak sme len veľmi malí - príprava na ochranu
života a zdravia

*" Dvadsať drepov - tridsať klikov - som kamarát s telocvikom ! "  - príprava na ochranu života a zdravia

*" " Skáčem výšku skáčem diaľku ,zdravie mám na objednávku
- oslava sa už koná, nezdolá ma  korona"! - ochrana športom a pohybom - pred corona vírusom

*" Ak si našiel tabletky - odovzdaj ich hneď všetky ! " - ochrana pred otravou neznámymi liekmi

*" Ochorela Janka pomôže jej Danka ? prvá pomoc

"Lekárove básničky pre šikovné jazýčky - prvá pomoc

ako aj ďalšie tvorivé tematické vzdelávacie aktivity

žiaci na pohybovej didaktickej hre
žiaci na pohybovej didaktickej hre

ZDRAVOTNÁ  PRÍPRAVA

Zdravotná príprava - Ochorela Janka  pomôže jej Danka ?

Vedomosti - vybavenie domácej lekárničky a jej využitie pri poskytnutí prvej pomoci; nebezpečenstvo  svojvoľného použitia liekov; Ošetrenie odrenín ruky, nohy, prstov a hlavy;  Privolanie pomoci k zranenému; Význam symbolu " červený kríž";

Význam poskytnutia prvej pomoci.

Vybavenie domácej lekárničky a jej využitie pri úrazoch . .  Nebezpečenstvo zápalu rezného poranenia a popáleniny .  Význam symbolu : "Červený kríž".

Spôsob privolania pomoci k zranenému.

Ošetrenie jednoduchých poranení rúk, nôh a hlavy.

Praktické návody

Prvá pomoc s použitím domácej lekárničky - praktické príklady ; Poznať a charakterizovať prvú pomoc.

Povedz, komu a ako je potrebné nahlásiť úraz !

Nakresli znak (symbol - logo) Červeného kríža, ktorý vidíš na lekárničke !

Poznať funkciu domácej lekárničky.

  1. Povedz, prečo deti nesmú svojvoľne užívať lieky.
  2. Vymenuj tri lieky alebo zdravotné pomôcky, ktoré by nemali chýbať  v domácej lekárničke.
  3. Uveď tri najdôležitejšie obväzové pomôcky.
  4. Povedz, kde všade by nemala chýbať lekárnička.

Jednoduché rany

  • Poznať postup ošetrenia jednoduchých poranení.
  • Urči, akým prostriedkom vyčistíš ranu.
  • Vysvetli, na čo slúžia rýchloobväzy (náplasti).
  • Ukáž na spolužiakovi ošetrenie odreniny chrbtu ruky.

Pohyb a pobyt v prírode

Orientácia v mieste školy a jej okolí; Určenie svetových strán podľa slnka; Významné budovy a ich účel - zdravotné stredisko, lekáreň, pošta, telefón; predajne, železničná a autobusová stanica, miestny úrad;

Historické objekty našej obce - pamätné domy, zrúcaniny,pamätníky, múzeá, galérie;

Poznávanie zelene a rastlinstva v okolí obce;  Správanie sa k osamelým zvieratám; v lese, v blízkosti
mesta v meste a okolí

Orientácia v mieste školy a jej okolí. Osvojiť si vedomosti, zručnosti a pohyb v teréne podľa prírodných úkazov. Základné informácie o významných budovách a ich účele. Historické objekty v obci a jej okolí,

Orientácia v mieste školy a jej okolí

Žiaci - vedomosti

  1. Poznať svoju školu, a jej okolie .
  2. Uveď názov ulice, na ktorej sídli škola.
  3. Urči miesto tvojej triedy v budove školy.
  4. Ukáž na pláne školy - jedáleň, telocvičňu, východ z budovy.

Poznať okolie školy.

  • Vymenujte najmenej dve ulice, ktorými prechádzaš cestou z domu do
    školy ! 
  • Uveď presnú adresu svojho bydliska ! 

Určovanie svetových strán

  • Poznáš  svetové strany ?
  • Ukáž, kde na obzore " vychádza a kde zapadá slnko" !
  • Vysvetli určovanie svetových strán podľa slnka !

Významné budovy a ich účel

Poznať významné budovy v mieste bydliska a školy.

  • Popíš presné miesto, kde sa nachádza zdravotné stredisko v obci,
    ak nie je v obci kde je najbližšie !
  • Uveď približné miesto pošty, zástavky MHD !
  • Vymenuj dopravné prostriedky pomocou ktorých sa dostaneš do školy !
  • Zhotov jednoduchý náčrt dôležitých budov v okolí školy a mieste bydliska !



Zväz civilnej ochrany Východ  ponúka metodické materiály pre školy 

1. Návrh

Rámcové obsahové a tematické zamerania účelového cvičenia formou cvičenia a súťaže v oblasti civilnej ochrany a obrany

"Bezpečná škola " pre základné školy II. stupeň a stredné školy v SR

2. Návrh 

obsahového a tematického zamerania organizácie účelového cvičenia, súťaže - mladých obrancov a záchranárov "Bezpečná škola " v oblasti civilnej ochrany a obrany pre stredné školy a základné školy II. stupňa 


© 2019 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky