Pre učiteľov a žiakov materských a základných škôl, učivo. súťaže, cvičenia, metodiky, otázky a odpovede
Ďakujeme, že Ste naším stálymi čitateľmi a návštevníkmi . Prajeme Vám úspešný deň a poučné čítanie zamerané na získané skúsenosti a poznatky z ochrany obyvateľstva, detí a mládeže , pred ohrozením mimoriadnymi udalosťami .
Pošlite aj Vaše návrhy, poraďme sa spolu
Ciele učiva : " Ochrana života a zdravia "
Povinné učivo "Ochrana života a zdravia" , sa v základných školách realizuje prostredníctvom
vyučovacích predmetov štátneho vzdelávacieho programu a obsahom samostatných organizačných foriem vyučovania - didaktických hier a účelových cvičení. Aplikuje sa v ňom učivo, ktoré je súčasťou
jednotlivých predmetov v základných a stredných školách - vzdelávacích oblastí štátneho
vzdelávacieho programu. Ochrana života a zdravia integruje postoje, vedomosti a zručnosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia počas mimoriadnch udalostí a vyhlásených mimoriadnych situácií, tiež pri pobyte a pohybe v prírode, ktoré môžu vzniknúť vplyvom nepredvídaných skutočností ohrozujúcich človeka a jeho okolie.
Vyžaduje si odbornú spôsobilosť učiteľov. Žiaľ túto spôsobilosť MV SR , si zatiaľ na bezplatnej odbornej príprave osvojilo iba 10 % učiteľov z celkového počtu v SR čo je veľmi málo. Tento stav vplýva na kvalitu výchovno - vzdelávacieho procesu na školách. Prejavuje sa to aj v praktických formách a metódach uplatňovaných na školách , kde vládne doslova chaos - zmätok a neporiadok .
Východisko je - prihlásiť sa na bezplatnú odbornú prípravu v oblasti vzdelávania a prípravy s cieľom získania odbornej spôsobilosti s platnosťou na 5 rokov, prostredníctvom Sekcie krízového riadenia MV SR. Podrobnosti získania na webovej stránke MV SR
Cieľom odbornej prípravy je pripraviť učiteľov tak aby poznatky využili v učive. Obsah učiva je predovšetkým orientovaný na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravnými nehodami, živelnými pohromami a prírodnými katastrofami. Zároveň napomáha zvládnuť nevhodné podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci, terorizmom voči občanom nášho štátu. Cieľom oblasti je:
- formovať vzťah žiakov k problematike ochrany svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí,
- poskytnúť žiakom potrebné teoretické vedomosti, praktické poznatky,
- osvojiť si vedomosti a zručnosti v sebaochrane a poskytovaní pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života,
- rozvinúť morálne vlastnosti žiakov, tvoriace základ vlasteneckého a národného cítenia,
- formovať predpoklady na dosiahnutie vyššej telesnej zdatnosti a celkovej odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž náročných životných situácií.
Prierezová tematika Ochrana života a zdravia sa realizuje v samostatných tematických celkoch s týmto obsahom:
- riešenie mimoriadnych udalostí a spôsobov ochrany - civilná ochrana,
- zdravotná príprava; poskytovanie prvej pomoci
- pobyt a pohyb v prírode, orientácia v prírode a spôsoby prežitia
- záujmové technické činnosti a športy
- doplnkové športovo - branné aktivity
Cestami ochrany života a zdravia
Zväz civilnej ochrany ponúka prostredníctvom REVUE CO v každom čísle vydania ( ročne 6 vydaní ) - odborné materiály metodického charakteru so skúsenosťami pre učiteľov I. stupňa a II. stupňa základných škôl , Taktiež pre stredné školy s obsahom zameraným na učivo " Ochrana života a zdravia " , účelové cvičenia, didaktické hry , kurzy pre stredné školy.
ÚLOHA č. 1. - VENUJTE POZORNOSŤ NÁŠMU TESTU - ODMENA NÁS NEMINIE
Test pre pedagogických ZAMESTNACOV z materských škôl , základných škôl ročníkov 1 a 2 prvého stupňa , k didaktickým hrám " Cestami ochrany života a zdravia " .Odpoveďami napomôžete naším redaktorom pri príprave materiálov do REVUE co rubriky : " Na pomoc materským školám " Publikáciu Zväzu civilnej ochrany -Východ , učebné texty " Cestami ochrany života a zdravia " , pre uvedené vekové skupiny po jej vydaní obdržíte zdarma po vyhodnotení na základe zaslaných Vašich správnych odpovedí. ( Adresa ZCO V je uvedená v kontaktoch . )
1. Uveďte aspoň dva zdroje na základe, ktorých sa didaktické zásady vyvíjajú. ...............................................................................................................................................................................................................................
2. Uveďte základné tematické oblasti didaktických hier vyplývajúcich z obsahu učiva Ochrany života a zdravia na roky 2019 - 2020......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Kto sformuloval prvý ucelený systém didaktických zásad ?...............................................................................................................................................................................................................
3. Požiadavka, aby všetky zložky vyučovacieho procesu zodpovedali reálnym učebným možnostiam detí vyjadruje podstatu zásady .......................................................................................................................................................nazvite túto zásadu.
4. Po varovaní obyvateľstva varovnými signálmi CO v ohrozenej oblasti je dôležité prednostne chrániť :
a) vlastný život a zdravie a život zdravie svojich blízkych a ostatných osôb,
b) zdravie,majetok, hospodárske a domáce zvieratá,
c) zdravie a životné prostredie,
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede
5. Uveďte najmenej tri didaktické funkcie názornosti vo vyučovacom procese učiva Ochrana života a zdravia
................................................................................................................................................................................................................................
6. Motivácia je
a) je súbor pohnútok, ktoré vyvolávajú aktivitu organizmu a určujú jej zameranie
b) je psychologický proces, ktorý aktivuje ľudské správanie a dáva mu účel a smer.
c) je komplex povzbudzujúcich, činností, ktoré pôsobia na žiaka progresívnym efektom.
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede
7. Vyučujúci vysvetľoval deťom nové učivo z oblasti Ochrany života a zdravia . Tomuto učivu deti nerozumeli, pretože presahovalo ich vekové a individuálne a schopnosti . Ktorú didaktickú zásadu učiteľ porušil : .....................................................
................................................................................................................................................................................................................................
8. Najbežnejšími prostriedkami vonkajšej motivácie v učebnej činnosti detí sú : ...............................................................................................................................................................................................................................
9. Mimoriadna udalosť je podľa zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov o civilnej ochrane obyvateľstva , definovaná ako:
a/ stav núdze a stav ohrozenia zdravia
b/ obdobie predpokladaného vzniku mimoriadnej udalosti v škole ,
c/ havária, živelná pohroma, katastrofa , ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo teroristický útok,
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
10. Organizovanie a vykonávanie prípravy obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc a poskytovanie prvej pomoci je zabezpečované:
a) pre všetky skupiny a vekové kategórie detí, mládeže ( obyvateľstva ) bezplatne,
b) pre zamestnancov organizácií za finančnú úhradu a obyvateľstvo včítane škôl všetkých typov územných celkov bezplatne,
c) dobrovoľnými príspevkami všetkých účastníkov prípravy a príspevkami sponzorov .
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede
11. Ukrytím obyvateľstva sa rozumie:
a/ ochrana osôb v ochranných stavbách pred možnými následkami mimoriadnych udalostí,
b/ odsun ohrozených osôb z určitého územia,
c/ obdobie na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
12. Za spracovanie plánov evakuácie a plánov ukrytia u v škole, u právnickej osoby, alebo podnikateľa zodpovedá:
a/ zamestnanec, ktorý je touto úlohou poverený.
b/ vedúci/ riaditeľ/ organizácie,/ zriaďovateľ /
c/ zamestnanec zodpovedný za civilnú ochranu zamestnancov a osôb zverených do starostlivosti
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
13. Príprava obyvateľstva na civilnú ochranu v škole, u právnickej osoby je zabezpečovaná:
a) pravidelne podľa zamerania činnosti na príslušný rok, s prihliadnutím na zdroje ohrozenia
b) nepravidelne podľa zváženia a nariadenia štatutárneho zástupcu organizácie,
c) len po mimoriadnych udalostiach, ktoré ohrozili zamestnancov.
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
14. Základným východiskom pre vykonávanie prípravy obyvateľstva na CO, pedagogického zboru v škole, v obciach, u právnických osôb a podnikateľov je :
a) východiská nie sú určené,
b) výpis z analýzy možnosti vzniku mimoriadnych udalostí na územnom celku,
c) finančné možnosti a personálne zabezpečenie organizácie.
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
15. Za zabezpečenie a vykonávanie prípravy zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti na civilnú ochranu je zodpovedný:
a) vedúci organizácie, alebo zriaďovateľ
b) odbor krízového riadenia Okresného úradu,
c) starosta obce v obci .
d) Červený kríž
e) Hasičský a záchranný zbor a jeho územný orgán
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite podľa Vášho názoru správnu odpoveď, alebo správne odpovede .
16. pri ohrození osôb únikom nebezpečnej látky opustíte bezpečne priestor
- a) kolmo na smer vetra, od zdroja ohrozenia
- b) proti smeru vetra od zdroja ohrozenia
- c) smerom po vetre od zdroja ohrozenia
17. Materiály na didaktické hry čerpáte
a) od metodicko pedagogického centra
b) z REVUE CO, ktoré tieto materiály zverejňuje ponúka
c) od zriaďovateľa
d) iný zdroj
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite Vašu odpoveď.
18. Máte na pracovisku učebnice, učebné texty, pracovné zošity, maľovánky , didaktické filmy , hry a pod ?
a) nemáme žiadne
b) máme vlastné pomôcky
c) máme pomôcky od zriaďovateľa
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite Vašu odpoveď.
19. Odoberáte odborný a metodický časopis : " REVUE CO " , kde sú tiež zverejňované publikácie na pomoc školám ? Vydavateľ MV SR Bratislava
a) odoberáme pravidelne
b) dostávame od zriaďovateľa
čas si ho kúpime
Prosíme zakrúžkuje alebo farebne zvýraznite Vašu odpoveď.
Ďakujeme Vám za vyplnenie testu. Adresa na zaslanie testu je -
Meilom - meil : lubomir.betus491@gmail.com označenie " test"
Poštová adresa : Veľký Folkmar 136, 05551 okres Gelnica Betuš Ľubomír - označenie na obálke " test " . telefón + 421 0908 083 164, 0902 440 682
1.a. Didaktické hry
Počas školského roka ( mimo
obdobia vírusovej pandémie) sa v každom ročníku základných škôl uskutočňujú podľa ich konkrétnych podmienok Didaktické hry - " Cestami ochrany života a zdravia " v trvaní 4 vyučovacích hodín. Konajú sa v prírode a vždy sa tešia veľkej popularite žiakov. V prípade nepriaznivého počasia sa didaktická hra môže uskutočniť podľa jednotlivých tried ZŠ , v športovej hale, telocvični, alebo v priestoroch športových hál , kultúrnych domov, iných vhodných priestoroch.
Počas pandémie , alebo jej nákazy
sa didaktická hra môže organizovať aj pomocou počítačových hier. Na to treba mať odborne spôsobilého metodika na PC a s ovládaním učiva " Ochrana života a zdravia " . Tu je
okrem zámeru ,námetu a plánu vykonania potrebný PC špecifický scenár a metodické učebné pomôcky . Dostatok kvalitných PC v jednotlivých domácnostiach .a v škole
Didaktické hry ako ich nepoznáme
Prečo hrať s deťmi didaktické hry Cestami ochrany života a zdravia ?
Didaktická hra sleduje konkrétny výchovný a vzdelávací cieľ, ktorý je zameraný na rozvoj dieťaťa. Dochádzame ale k nemu cestou, ktorou sa snažíme lepšie prispôsobiť detskému svetu, a to hrou, ktorá je pre neho zábavná a zaujímavá.
Didaktická hra je špecifická forma poznanie a získavanie skúseností, vedomostí, zručností a návykov riadiaca sa vlastnými pravidlami.
Didaktická hra vzbudzuje záujem dieťaťa o učenie, napĺňa dieťa citom pre dokonalosť v činnosti, ktorá v ňom vyvoláva pocit sebauspokojenia, radosti, naplnenosti a uvoľnenie. Hra pomáha k socializácii dieťaťa, pri hre sa vytvára sociálnej interakcie.
Medzi didaktické hry s kombinovaným obsahom ochrany života a zdravia je možné zaradiť hry k rozvoju zmyslového vnímania, hry intelektuálne, hry k rozvoju reči, hry so slovami a hry na kontrolu porozumenie. Môžu byť organizované pre jednotlivca, skupiny alebo celé školské vzdelávacie zariadenia
Žiaci počas didaktickej hry - zdravotnícka príprava
Pri prvej funkcii sa v priebehu didaktických hier, zdokonaľujú a upevňujú vedomosti, ktoré si deti osvojili na vyučovaní. Táto veľmi dôležitá funkcia didaktickej hry je všeobecne známa a nesporná.
Pri druhej funkcii si deti hravou formou osvojujú nové vedomosti. Pomocou didaktických hier si osvojujú na prvý pohľad , dosť jednoduché vedomosti, táto funkcia sa však bez praktických skúseností a metodiky veľmi ťažko realizuje.
Netreba zabúdať, tiež na správne pojmovo prístupné rečové znalosti tejto vekovej skupiny detí. Na
to sa tiež niekedy v pláne prípravy nenájde miesto a dochádza potom k sploštenému chápaniu pojmov z oblasti civilnej ochrany obyvateľstva napr. sirény vydávajú zvukový tón ? prečo ? , Varovanie ľudí , na čo ? " Aké nám hrozí nebezpečenstvo a aká je jeho príčina ? ", " ochrana dýchacích ciest," evakuačná trasa " , " poranenie " ? " ohrozenie" , " pomoc blízkej osobe "
pomoc chorému kamarátovi, " Ochrana proti čomu " ? ˇČo robiť keď uniká plyn alebo iná nebezpečná látka , a pod. Využitie myšlienkových máp - v učive a didaktických hrách " Ochrana života a zdravia " . Sú väčšinou diagramy, ktoré vyjadrujú podstatné vzťahy medzi pojmami vo forme tvrdení. Tvrdenia sú v nich reprezentované stručne charakterizovanými spojeniami pojmov, ktoré popisujú informáciu o vzťahoch a popisujú prepojenosť pojmov. Myšlienková mapa znázorňuje štruktúru, hierarchiu a vzájomné vzťahy medzi pojmami. Je to nástroj, ktorý zvyšuje efektivitu učenia a podporujú kreativitu
1.c. Ako ďalší poznatok možno uviesť obsahové a metodické spracovanie jednotlivých tém . Každá téma musí mať evidenčné číslo , počet hodín, názov témy , lektora - odborne spôsobilú osobu , metódu a formu, didaktické zabezpečenie s učebnými pomôckami, praktickú časť s ukážkou v spolupráci so zložkami integrovaného záchranného systému.
Ciele odbornej prípravy učiteľov : Cieľom prípravy učiteľov je využitie teoretických a praktických vedomostí z jednotlivých predmetov ktoré pedagógovia získali vlastnou prípravou , vzdelávaním a praxou . Rozsah prípravy učiteľov je upravený vzdelávacím programom ISED I. na počet 4 hodiny ročne ( Podľa Vyhlášky MV SR č. 303/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov a Vyhlášky MV SR č.7/2012 o odbornej spôsobilosti .
Metodika prípravy:
Metodika odbornej prípravy učiteľov je "výklad", "prednáška", "beseda", praktická ukážka, spracovanie prezentácie, pričom výber metódy je závislý na zložení učiteľov . Osobitná pozornosť bude zameraná na praktickú časť didaktickej hry Prípravu zabezpečuje odborne spôsobilá osoba , za pomoci OU odboru krízového riadenia a zriaďovateľa ZŠ
Didaktické hry ochrana života a zdravia metodika
Príklad pre 1. ročník základných škôl
Téma - " Naša obec, mesto, sídlisko , a okolie škôlky, všeobecná charakteristika, "
Názvy a obsah možných didaktických hier a vzdelávacích aktivít .
Tu sme, tu sme - netreba nás hľadať, Nestratím sa ? nestratím ! " , " Kto som, ako sa volám ? " , Predstavenie sa na ulici, u lekára, v obchode, susedom, záchranárom " Dobre sa tu
spolu majme - navzájom sa znovu hrajme " ,
Naša obec, čo sa v našej obci nachádza ? " , " Kde bývam ? " " Ja a moja rodina " , Moja obec krásna je, ochráňme ju - naša je, " Slovensko je naša vlasť , do krásy nám bude rásť " ,
Metodika postupu pri príprave a priebehu hry :
" Pozor otázka ? " , Viem ? , Vieš , vieme " , " Zapamätaj si ! " , " Splň úlohu ! " , Čo sme sa naučili ? " , " Zahrajme sa ! "
Mimoriadna udalosť a ohrozenie .
Čo ak zaznie siréna ? - vznikla mimoriadna udalosť s ohrozením života, zdravia a majetku , nebezpečná situácia ,
- " Rady Krtka Jožka - záchranára Ježka " pri ohrození mimoriadnou udalosťou havária , .
- , "My sa spolu nebojíme ochranu si postavíme" - pri povodni ., "
" Pomoc kamarátovi, kamarátke - spolužiačke " pri evakuácii , opustení školy ,bytu a pri ukrytí .
Varovné signály a činnosť žiakov po varovaní . Signály civilnej ochrany a činnosť detí a žiakov 1-4. ZŠ,. po ich vyhlásení, " Všeobecné ohrozenie " , " Ohrozenie vodou " , Koniec ohrozenia "
Žiaci :
Vedomosti : Poznať signál "Všeobecné ohrozenie" a činnosť po jeho vyhlásení. Povinnosti a činnosti
žiakov pri vyhlásení signálov pri vzniku mimoriadnych udalostí.
Pomocné otázky :
- " Povedz, ako sa dozvieš o hroziacom nebezpečenstve ? " .
- " Uveď, aký tón vydáva siréna pri signáli "Všeobecné ohrozenie" ? .
- " Povedz, čím sa líši signál "Všeobecné ohrozenie" od signálu "Ohrozenie vodou" ?
- " Ako sa dozvieme, že ohrozenie pominulo ? "
Ochrana pre ohrozením mimoriadnou udalosťou - evakuáciou
Hra : " Cestou, vodou, vzduchom a železnicou - bez nehody do bezpečia "
Evakuácia škôlky , školy, v prípade ohrozenia - postup opustenia škôlky, školy , budovy, obchodného domu, železničnej stanice, únikové trasy , miesto zhromaždenia, presun do bezpečného priestoru.
Evakuácia školy v prípade ohrozenia
Zručnosti a návyky , hlavná zručnosť : poznať činnosti pri opustení školy v prípade ohrozenia.
Žiaci :
- Ukáž, kde stojíš v skupine pred odchodom z triedy !
- Povedz, ktorou cestou pôjdeš z triedy po vyhlásení signálu v prípade ohrozenia ?
- Uveď príklad, kedy sa evakuuje škola!
- Urči miesto, kde sa v škole nachádzajú únikové východy !
- Prečo opúšťame ohrozený priestor kolmo na smer vetra ?
Spôsob evakuácie školy v prípade ohrozenia požiarom.
- Vymenuj, ktoré materiály v škole, triede sú horľavé.
- Základné druhy horľavín a ich následky - horľaviny v našom okolí požiare v našom okolí
a v budovách a ich následky. - Ako sa chránime pred dymom z ohňa pri požiari ?
Pre základné školy - " Ochrana bezpečnosť života a zdravia " - tematické návrhy didaktických hier, " Studnička poznania "
Zaujímavé tematické názvy a námety na hry ,
Pripravili učiteľky ZŠ I. stupňa (napr. na témy, názvy didaktických hier na zdroje a možnosti ohrozenia ) s výkladom, rozhovorom a dialógom , praktickou ukážkou so zapojením žiakov z vyšších ročníkov . Diferencovane podľa veku , ročníku spolu s rozprávaním tematických príbehov so svojím názvom o možných zdrojov ohrozenia :
* " Keď hasiči húkajú, odíď rýchlo ku kraju - integrovaný záchranný systém... hasičský a záchranný zbor
* " Keď sanitka húka náhli - život zdravie naše chráni - integrovaný záchranný systém
*" Dve jednotky , dvojka je 112 naša je - integrovaný záchranný systém
* " Kto nám dáva múdre rady ? Sú to naši záchranári ! " záchranný systém - vymenovanie jednotlivých zložiek a charakteristika činnosti jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému
*" Byt za sebou zamykaj na bezpečnosť spomínaj ! " -bezpečnosť domu, bytu, bydliska, chaty
*" Ak za sebou zamkneš byt, zlodej v dome nesmie byť ! " , bezpečnosť bydliska
*" Na šporáku buble ,varí - nech sa dieťa nepopáli " ! , ochrana zdraviapred úrazom
*" Od benzínu oleja , voda sa už piť nedá ! " - ochrana vody a vodných zdrojov
*" Oheň nie je žiadna hra, strach nám potom naháňa ! " , požiar
*" Lampa je len na svietenie, pod dekou nám oheň splanie" ! ( neprikrývať svietiace zdroje, lampy- večerné čítanie ), ohrozenie požiarom
*" " Pozor dávaj naša rada, ináč bude veľká zvada " ! , požiar
*" V byte horí - dym ťa dusí, po zemi sa plaziť musí ! " , ( požiar ochrana dýchania a očí , )
*" Ak sa dusíš, nečakaj - vreckovku si prikladaj ! " ...Tak isto aj k ústam, ochrániš si zdravie sám.. ochrana dýchacích´ciest
*" Keď sa začneš ohňa báť, zavolaj nám jeden krát 112 alebo 150,a podľa typu mimoriadnej udalosti, privolanie pomoci - telefón
*" Stromom oheň nesvedčí, preč s ním z lesa , bez rečí ! " - ohrozenie lesným požiarom
*Na zásuvky nesiahaj predmety tam nedávaj , ohrozenie elektrickým
prúdom
*Počítač vždy vypínaj , do zásuvky nesiahaj " ! !, ohrozenie elektrickým
prúdom
*" Nájdeš tašku, pozor daj , dospelého zavolaj ! ( neznáme a cudzie veci s nebezpečným obsahom nebezpečné predmety a látky)
*" Z potoka sa rieka stala , všade tečie hrozný prúd , čo je v ceste všetko brala, my na kopci ani hnúť! " - ochrana pred povodňou
*" Počasie nás stále skúša my sa mu však nedáme - za pomoci záchranárov my sa vode nevzdáme " ! - Šťastie praje pripraveným
*" Odpad triediť musíme, prírodu tým chránime ! " ochrana prírody a vody
*" Prišla zima a zas kašeľ - vírus si ma už nenašiel " - ochrana pred chorobami , hygienické opatrenia a odolnosť ,
" Len čo vstanem z postele, už aj cvičím vesele - príprava na ochranu
života a zdravia
*" Nech sme všetci zdraví , ak sme len veľmi malí - príprava na ochranu
života a zdravia
*" Dvadsať drepov - tridsať klikov - som kamarát s telocvikom ! " - príprava na ochranu života a zdravia
*" " Skáčem výšku skáčem diaľku ,zdravie mám na objednávku
- oslava sa už koná, nezdolá ma korona"! - ochrana športom a pohybom - pred corona vírusom
*" Ak si našiel tabletky - odovzdaj ich hneď všetky ! " - ochrana pred otravou neznámymi liekmi
*" Ochorela Janka pomôže jej Danka ? prvá pomoc
"Lekárove básničky pre šikovné jazýčky - prvá pomoc
ZDRAVOTNÁ PRÍPRAVA
Zdravotná príprava - Ochorela Janka pomôže jej Danka ?
Vedomosti - vybavenie domácej lekárničky a jej využitie pri poskytnutí prvej pomoci; nebezpečenstvo svojvoľného použitia liekov; Ošetrenie odrenín ruky, nohy, prstov a hlavy; Privolanie pomoci k zranenému; Význam symbolu " červený kríž";
Význam poskytnutia prvej pomoci.
Vybavenie domácej lekárničky a jej využitie pri úrazoch . . Nebezpečenstvo zápalu rezného poranenia a popáleniny . Význam symbolu : "Červený kríž".
Spôsob privolania pomoci k zranenému.
Ošetrenie jednoduchých poranení rúk, nôh a hlavy.
Praktické návody
Prvá pomoc s použitím domácej lekárničky - praktické príklady ; Poznať a charakterizovať prvú pomoc.
Povedz, komu a ako je potrebné nahlásiť úraz !
Nakresli znak (symbol - logo) Červeného kríža, ktorý vidíš na lekárničke !
Poznať funkciu domácej lekárničky.
- Povedz, prečo deti nesmú svojvoľne užívať lieky.
- Vymenuj tri lieky alebo zdravotné pomôcky, ktoré by nemali chýbať v domácej lekárničke.
- Uveď tri najdôležitejšie obväzové pomôcky.
- Povedz, kde všade by nemala chýbať lekárnička.
Jednoduché rany
- Poznať postup ošetrenia jednoduchých poranení.
- Urči, akým prostriedkom vyčistíš ranu.
- Vysvetli, na čo slúžia rýchloobväzy (náplasti).
- Ukáž na spolužiakovi ošetrenie odreniny chrbtu ruky.
Pohyb a pobyt v prírode
Orientácia v mieste školy a jej okolí; Určenie svetových strán podľa slnka; Významné budovy a ich účel - zdravotné stredisko, lekáreň, pošta, telefón; predajne, železničná a autobusová stanica, miestny úrad;
Historické objekty našej obce - pamätné domy, zrúcaniny,pamätníky, múzeá, galérie;
Poznávanie zelene a rastlinstva v okolí obce; Správanie sa k osamelým zvieratám; v lese, v blízkosti
mesta v meste a okolí
Orientácia v mieste školy a jej okolí. Osvojiť si vedomosti, zručnosti a pohyb v teréne podľa prírodných úkazov. Základné informácie o významných budovách a ich účele. Historické objekty v obci a jej okolí,
Orientácia v mieste školy a jej okolí
Žiaci - vedomosti
- Poznať svoju školu, a jej okolie .
- Uveď názov ulice, na ktorej sídli škola.
- Urči miesto tvojej triedy v budove školy.
- Ukáž na pláne školy - jedáleň, telocvičňu, východ z budovy.
Poznať okolie školy.
- Vymenujte najmenej dve ulice, ktorými prechádzaš cestou z domu do
školy ! - Uveď presnú adresu svojho bydliska !
Určovanie svetových strán
- Poznáš svetové strany ?
- Ukáž, kde na obzore " vychádza a kde zapadá slnko" !
- Vysvetli určovanie svetových strán podľa slnka !
Významné budovy a ich účel
Poznať významné budovy v mieste bydliska a školy.
- Popíš presné miesto, kde sa nachádza zdravotné stredisko v obci,
ak nie je v obci kde je najbližšie ! - Uveď približné miesto pošty, zástavky MHD !
- Vymenuj dopravné prostriedky pomocou ktorých sa dostaneš do školy !
- Zhotov jednoduchý náčrt dôležitých budov v okolí školy a mieste bydliska !
Zväz civilnej ochrany Východ ponúka metodické materiály pre školy
1. Návrh
Rámcové obsahové a tematické zamerania účelového cvičenia formou cvičenia a súťaže v oblasti civilnej ochrany a obrany
"Bezpečná škola " pre základné školy II. stupeň a stredné školy v SR
2. Návrh
obsahového a tematického zamerania organizácie účelového cvičenia, súťaže - mladých obrancov a záchranárov "Bezpečná škola " v oblasti civilnej ochrany a obrany pre stredné školy a základné školy II. stupňa