Ochrana bezpečnosť života a zdravia - obsah učiva a metodika, skúsenosti 

15.09.2022

Ďakujeme, že Ste naším stálym čitateľom a návštevníkom . Prajeme Vám úspešný deň a poučné čítanie zamerané na získané skúsenosti a poznatky z ochrany obyvateľstva, detí a mládeže , pred ohrozením mimoriadnymi udalosťami .

Pošlite aj Vaše návrhy, poraďme sa spolu

Povinné učivo "Ochrana života a zdravia" , sa v základných školách realizuje prostredníctvom
vyučovacích predmetov štátneho vzdelávacieho programu a obsahom samostatných organizačných foriem vyučovania - didaktických hier a účelových cvičení, športovo branných aktivít , počas pobytu a pohybe v prírode . Aplikuje sa v ňom učivo, ktoré je súčasťou jednotlivých predmetov v základných a stredných školách - vzdelávacích oblastí štátneho vzdelávacieho programu. Ochrana života a zdravia integruje postoje, vedomosti a zručnosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia počas mimoriadnch udalostí a vyhlásených mimoriadnych situácií, tiež pri pobyte a pohybe v prírode, ktoré môžu vzniknúť vplyvom nepredvídaných skutočností ohrozujúcich človeka a jeho okolie
.

Vyžaduje si odbornú spôsobilosť učiteľov. Žiaľ túto spôsobilosť MV SR , si zatiaľ na bezplatnej odbornej príprave osvojilo iba 10 % učiteľov z celkového počtu v SR čo je veľmi málo. Tento stav vplýva na kvalitu výchovno - vzdelávacieho procesu na školách. Prejavuje sa to aj v praktických formách a metódach uplatňovaných na školách , kde sa v poslednom období niekedy prejavuje neskúsenosť učiteľov , ale nedostatok praktických pomôcok a finančných prostriedkov  . Určitý podiel na tomto nepriaznivom stave  majú zriaďovatelia a samospráva v jednotlivých okresoch a krajoch .  Časť učiteľov uprednostňuje ,nekriticky len svoje odborné predmety, pričom nedoceňujú obsah učiva " Ochrana života a zdravia ", neuvedomujúc si , že toto učivo  výrazne napomáha, z jednej strany odbornosti a z druhej najmä praxi žiakov a učiteľov . 

Východisko je - prihlásiť sa na bezplatnú odbornú prípravu v oblasti vzdelávania a prípravy s cieľom získania odbornej spôsobilosti s platnosťou na 5 rokov, prostredníctvom Sekcie krízového riadenia MV SR. Podrobnosti získania na webovej stránke MV SR

Cieľom odbornej prípravy je pripraviť učiteľov tak, aby poznatky využili v učive. Obsah učiva je predovšetkým orientovaný na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, zapríčinených dopravnými nehodami, spôsobených živelnými pohromami a prírodnými katastrofami. Zároveň napomáha zvládnuť možné zložité podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci, terorizmom , násilím , voči občanom nášho štátu. Cieľom jednotlivých oblasti v učive  je:

  • formovať vzťah žiakov k aktívnej ochrane  svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí,
  • poskytnúť žiakom potrebné teoretické vedomosti, praktické poznatky, poznať aj skúsenosti iných regiónov a obcí
  • osvojiť si vedomosti a zručnosti v sebaochrane a poskytovaní pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života, majetku
  • rozvinúť morálne vlastnosti žiakov, tvoriace základ vlasteneckého a národného cítenia,
  • formovať predpoklady na dosiahnutie vyššej telesnej zdatnosti a celkovej odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž a počas náročných životných situácií.

Prierezová tematika Ochrana života a zdravia sa realizuje v samostatných tematických celkoch s týmto obsahom:

  • riešenie mimoriadnych udalostí a spôsobov ochrany - civilná ochrana,
  • zdravotná príprava; poskytovanie prvej pomoci
  • pobyt a pohyb v prírode, orientácia v prírode a spôsoby prežitia
  • záujmové technické činnosti a športy
  • doplnkové športovo - branné aktivity, turistické pochody, príprava na sebaochranu a vzájomnú pomoc



Zväz civilnej ochrany s odbornými lektormi sa snaží odpovedať na výzvy a pomôcť prekonať možné následky spôsobené rozličnými udalosťami, ktoré môžu zasiahnuť Váš región . Mimoriadne udalosti v rôznych podobách - požiare, povodne, zemetrasenia, zosuvy svahov, chemické a biologické ohrozenia môžu vzniknúť kdekoľvek, v každom momente, bez upozornenia. Preto priorita v obsahu učiva ochrany života a zdravia, účelových cvičení, športovo - branných hier je naučiť , ako reagovať v takých situáciách. Zložky integrovaného záchranného systému , záchranári sú pripravené v každej chvíli dať svoje maximum v ochrane a záchrane nášho obyvateľstva. Podstatná je však vlastná pripravenosť na sebaochranu a vzájomnú pomoc  


Metodické rady a skúsenosti k učivu Ochrana života a zdravia pre základné školy II. stupňa

V priebehu posledných 30 rokov sa počet katastrof vo svete nielen znásobil, ale vzrástol ich  ničivý účinok, ktorý majú na spoločnosť a okolie negatívny vplyv .
Skúsenosti Slovenskej republiky , ktorá v priebehu minulých rokoch často zápasila s početnými mimoriadnymi udalosťami , ktoré spôsobili aj ľudské obete, utrpenie a hmotnú škodu, potvrdzujú fakt, že mimoriadne udalosti , ako sú živelné pohromy , technicko -technologické havárie , únik nebezpečných látok , ohrozenie verejného zdravia pandémiou ohrozujú bezpečnosť a existenciu nielen obcí, miest , ale i celých regiónov
.

Následky mimoriadnych udalostí sa môžu značne znížiť, ak sú ľudia dostatočne informovaní a zoznámení so spôsobom prevencie ohrozenia života, zdravia a majetku . Ak sú si vedomí eventuálneho nebezpečenstva a rizika v okolí , kde žijú a pracujú , ak obyvateľstvo vie ako a kde môže dostať informácie a ako sa organizovať v kritických situáciách. Ich život a život blízkych rodinných príslušníkov bude bezpečnejší . Potom sa stáva občan hlavným aktívnym aktérom v tomto systéme . Ak si je vedomý nebezpečenstva, ak vie ako reagovať a spolupracovať so záchrannými zložkami .

Ak vznikne mimoriadna udalosť je to zväčša bez okamžitého upozornenia a neočakávane - obyvateľstvo sa stretáva s rôznymi ťažkosťami s rôznymi problémami . I napriek varovaniu obyvateľstva systémom civilnej ochrany o vzniknutej udalosti a pokynom sú ohrození ľudia :

- ...v prvých minútach ponechaní na vlastné rozhodovanie a sebaochranu, ako riešiť vzájomnú pomoc až , kým sa záchranné zložky nedostanú na miesto ohrozenia . Pritom je veľmi dôležité, aby obyvateľstvo vedelo konať a správať sa v takýchto situáciách, nepodľahlo panike a bezradnosti .

Cieľom týchto získaných skúseností a odporúčaní, je pomôcť Vám učiteľom, rodičom , žiakom pri učive " Ochrana života a zdravia " poukázať na praktické rady , ako reagovať vtedy, keď Vás mimoriadna udalosť ohrozí . Čítajte pozorne naše odporúčania upozorňujú na nebezpečenstvá a zároveň dávajú návody, odpovede na konkrétne konanie a formujú odhodlanie vôľu , ktoré vo chvíli, keď sa mimoriadna udalosť prejaví , môžu byť nápomocné a veľmi cenné.

ETAPY VÝCHOVNOVZDELÁVACIEHO PROCESU s obsahom učiva " Ochrany života a zdravia "

Východiskom vzdelávania a prípravy v oblasti učiva "Ochrany
života a zdravia" je motivácia a formovanie vedomostí, žiaduceho konania. Stanovenie vzdelávacích úloh, ktoré sa majú
riešiť v prípade ohrozenia života a zdravia . Každý žiak v tomto
veku má vedieť, čo má robiť a má to aj chcieť uskutočňovať . Preto požiadavky majú byť formulované jasne a zrozumiteľne, s náležitou motiváciou.

Ďalšou etapou vzdelávania a prípravy v tejto oblasti , je riešenie vytýčených úloh, odborne spôsobilým pedagógom v tejto oblasti a realizácia požiadaviek v praktickom konaní žiakov .Tak vznikajú potrebné návyky, zručnosti a zvyky.

V tretej etape sa prehlbuje presvedčenie žiakov, formujú sa odborné vedomosti, na základe morálnych vlastností . Úlohou učiteľov, výchovných pracovníkov je správne vysvetľovať mravné zásady, normy a ponechať dostatočný priestor na samostatné rozhodovanie a
konanie
žiakov.

Ostatná etapa je charakterizovaná tým, že sa ďalej primerane veku žiakov, rozvíja schopnosť uvedomele a samostatne sa vedieť postaviť k požiadavkám, usmerňovať svoje správanie, odolávať negatívnym vplyvom , riešiť praktické úlohy. Jednotlivé etapy navzájom súvisia
a dopĺňajú sa
.

Pre žiakov a učiteľov na diskusiu : " Aký má - náš život zmysel a s ním úzko súvisiaca - jeho ochrana "

Ochrana života a zdravia , majetku a životného prostredia je najpodstatnejším  a najdôležitejším poslaním systému civilnej ochrany obyvateľstva ,každého človeka pred mimoriadnymi udalosťami.

Otázka zmyslu života , jeho ochrany znamená pre nás učiteľov a
žiakov pochopenie cieľa ľudského snaženia. K tomu je dôležitý citlivý prístup ku každému jednotlivcovi. V širšom kontexte môžeme tento problém formulovať ako nasledujúci súbor otázok :

Aký má - náš život zmysel a s ním úzko súvisiaca - jeho ochrana ?

Existuje množstvo ľudstvom nazhromaždených vedomostí poznatkov a skúsenosti múdrych ľudí a ich využívanie v ochrane človeka pred
ohrozením. Pred účinkami živelných pohrôm, havárií, katastrof , pred
ohrozeniami verejného zdravia; nákazami a chorobami pred útokmi násilného charakteru a terorizmom .

Z uvedeného vyplýva, že je dôležité pripravovať sa na sebaochranu, obranu a pomoc iným pri ohrození . Poznať príčiny nebezpečenstiev, ich prejavy rôznych ohrození a spôsoby ochrany .

V rámci sociálnych hodnôt, existuje rebríček , podľa ktorého
ľudia hodnotia svoj zmysel života. Napríklad : podľa názorov ľudí , je pre nich najdôležitejšia ochrana života a zdravia, ochrana potomka . Otázka zmyslu života je dôležitá najmä z pohľadu záchranára , lekára, riadiaceho pracovníka civilnej ochrany , operátora tiesňového volania 112, pokiaľ je cieľom života napríklad život sám.
Hlavným cieľom záchranného systému je preto rovnaké úsilie venované všetkým ľuďom, ktorým je ochrana, života a zdravia . Hľadanie osobného zmyslu života je motiváciou v živote človeka, preto je pochopiteľné, že v prípade jej ,ako keby sme boli vypnutí od života. Nastupuje otázka: čo mám robiť, sa mám venovať, aký je zmysel môjho života,aký bude v budúcnosti ?. U žiakov sa tieto základné hodnoty a vzťahy len formujú.

Súhlasíme s tým, ak z vyššie uvedených otázok , nachádzame odpovede , že existuje systém úloh a opatrení v štáte, meste, obci, doma , v škole , pre prípad vzniku ohrozenia, pre prípad ohrozenie toho najcennejšieho - čím je náš život.

Absolvovaním učiva získavajú žiaci nevyhnutné vedomosti, zručnosti a návyky potrebné na prežitie pri vzniku mimoriadnej udalosti a v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie. Učivo obsahuje
opatrenia a popis činností pri záchrane života, zdravia a majetku obyvateľov pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí. Svojou humánnou podstatou má pre žiakov mimoriadny význam. Sebaochrana a vzájomná pomoc vychádza z práva každého občana SR a osôb prevzatých do starostlivosti , byť včas varovaný, informovaný , pred hroziacim nebezpečenstvom varovnými signálmi, zabezpečený individuálnymi ochrannými prostriedkami , evakuáciou a ukrytím, ( núdzovým zásobovaním a ubytovaním počas krízovej situácie ) . Mimoriadna udalosť môže vzniknúť v rôznych častiach štátu kedykoľvek. Občania nemôžu očakávať okamžité poskytnutie pomoci. Z toho dôvodu musia byť schopní v rámci svojich možností chrániť svoje životy a zdravie a poskytnúť pomoc iným osobám. Je to aj ich povinnosť.

ČO NÁJDEME V OBSAHU UČIVA  OCHRANY ŽIVOTA A ZDRAVIA

V obsahu učiva je viac hlavných a doplňujúcich tém. Tieto sa odvíjajú zo základov v takých oblastiach , ktoré môžu prispieť k rozvoju vedomostí, zručností a návykov pre ochranu života a zdravia človeka a životného prostredia . Pre dosiahnutie cieľov využíva "Ochrana života a zdravia" , daný tematický obsah, vhodné organizačné formy, metódy a prostriedky prispôsobené konkrétnym podmienkam. Opakovanie určitých zhodných prvkov a príbuznosti tém treba chápať z hľadiska cieľov v každom ročníku ( vidieť, počuť, poznať, ovládať, získať nový poznatok a praktickú zručnosť ).

Na záver štúdia - a postupného poznávania , praktického zvládania tejto problematiky  , žiaci  - v piatom , šiestom a siedmom ročníku a následne v ôsmom a deviatom ročníku v základnej škole, by mali  teoreticky a prakticky ovládať vybrané úlohy, upevňovať si všetky kladné morálne a vôľové vlastnosti:

- z tematiky riešenia mimoriadnych udalostí , úloh a opatrení ochrany obyvateľstva pred ohrozením a nebezpečenstvami , počas ohrozenia , vyhlásených mimoriadnych situácií, prípravy na sebaochranu
a vzájomnú pomoc - civilná ochrana;

- zo zdravotnej prípravy, zoznámiť sa a vedieť , ako sa poskytuje predlekárska prvá pomoc; poznať ciele a zmysel zdravého spôsobu života , ktorý je základom prevencie výchovy ku zdraviu
,nástrojom podpory zdravia, pohybu a prevencie nemocí;

- vedieť zvládnuť základné činnosti pri pohybe a pobyte v prírode ; zručnosti, ktoré sú nevyhnutné na bezpečnú orientáciu v prírode a sú súčasťou odbornej-technickej zložky , ktorá spolu s ostatnými zložkami (pohybová a kultúrno-poznávacia) utvára celok.

- vzhľadom na vek a pohlavie optimálne zvyšovať , fyzickú a psychickú pripravenosť a odolnosť pre prípad vzniku predpokladaných mimoriadnych udalostí podľa  poznania zdrojov ohrozenia obce, Analýzy územia okresu a kraja a počas vyhlásenia mimoriadnych situácií, vzniku krízových situácií   .

v oblasti psychologickej prípravy vedieť postupne spájať základné morálne a vôľové vlastnosti
s aktívnou činnosťou . Tu zohrávajú hlavnú úlohu učitelia. Psychologickú prípravu, chápeme ako neoddeliteľnú zložku výchovného a vzdelávajúceho procesu .Táto  príprava žiakov najmä II. stupňa ZŠ sa zabezpečuje , v školách ako adaptačný proces s určitou záťažou. Pri nej  ide nielen o všeobecnú adaptáciu, ( prispôsobenie sa zmeneným  podmienkam počas ohrozenia ) , ale aj fyziologickú a psychickú .V odbornej  príprave majú neoceniteľné miesto a dôležitú úlohu všetci učitelia prierezového učiva , ktorí pomáhajú utvárať názory, usmerňujú - vedú svojimi radami. Sú príkladom , ako prekonávajú prekážky. Žiaci často napodobňujú práve tieto vlastnosti učiteľov. Jej cieľom je zvýšiť účinnosť jednotlivých zložiek odborného vzdelávania , vyučovaných predmetov a prípravy , čo v praxi znamená paralyzovať pôsobenie negatívnych vplyvov vznikajúcich pri každom ohrození. Pre učiteľov zvlášť v príprave je  dôležité poznať  obsah  a charakteristiku  terminologických pojmov, právnych noriem , ktoré sú základom pre vyučovací proces. Pri vysvetľovaní učiva ochrana života a zdravia je tiež rozhodujúce vedieť správne rozlišovať  obsahové úlohy a opatrenia na ochranu obyvateľstva, najmä o obdobia :

- Počas ohrozenia - vznikom mimoriadnych udalosti , ich nepriaznivých následkov

- Počas vyhlásenej mimoriadnej situácie na ohrozenom území obce, mesta okresu, kraja , na území

   celej republiky a počas vzniknutej krízovej situácie , alebo - počas ohrozenia  základov bezpečnosti štátu - našej vlasti SR .

Preto je pre nás všetkých vyučujúcich a zvlášť žiakov dôležité poznať, spôsob odhaľovania ( na základe vedomostí ) príčin ich vzniku, vyjasniť si - podstatu jednotlivých ohrození a mimoriadnych udalostí a spôsoby ochrany pred ich následkami. Jedným z dôvodov je ten poznatok , že sa v praxi tieto otázky nie vždy správne chápu a tým aj v škole vysvetľujú. Pedagogickí pracovníci bez praxe a životných skúseností, by nemali po nástupe do pedagogického procesu bez odbornej prípravy  vyučovať problematiku ochrany života a zdravia . Najskôr by sa mali poučiť od skúsenejších pedagogických zamestnancov a učiteľov odborných predmetov . Od zástupcov jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému s odbornou spôsobilosťou .  Od lektorov počas absolvovania  odbornej spôsobnosti prostredníctvom kurzov organizovaných MV  SR.

Naše učebné texty pre učiteľov a žiakov  ( Základné školy I a II. stupeň k dispozícii aj elektronicky na požiadanie vo Zväze civilnej ochrany - Východ )  

Sme si vedomí, že všetky uvedené krízové stavy v našich učebných textoch si vyžadujú konkrétnu činnosť štátu, postupy jeho krízových orgánov, v podmienkach verejnej správy - kolektívnu činnosť krízových štábov. Zvlášť sú stanovené úlohy pre orgány, riadenia, v jednotlivých ministerstvách pre konkrétne riešenie týchto ohrození a situácií vo svojich podriadených zložkách , pre právnické a fyzické osoby , pre činnosť štábov civilnej ochrany, havarijné komisie v priemyselných podnikoch . Tieto procesy si musia učitelia osvojiť samoštúdiom a návštevami pracovísk integrovaného
záchranného systému .

V našom prípade diferencovane aj pre jednotlivé výchovné a vzdelávacie zariadenia naše školy a ich zriaďovateľov . Z tohto dôvodu pre tieto úlohy a opatrenia sú vytvárané a odborne pripravované záchranné jednotky integrovaného záchranného systému . Plánovaná je činnosť orgánov a jednotlivých zložiek krízového riadenia, daného riadeného systému v obciach mestách okresoch a krajoch . Zameraná je najmä na riešenie vzniknutej mimoriadnej udalosti . Záchranné zložky používajú vlastné , vhodné špecifické princípy, metódy a postupy. Hlavným cieľom je prekonanie nepriaznivých dôsledkov a obnovy funkcie daného ohrozeného systému. Ide o cieľavedomý koordinovaný proces štátnych orgánov, samosprávy, právnických osôb, fyzických osôb. Počas neho sa rieši prevencia, eliminuje priebeh a odstraňujú dôsledky krízových javov, z toho vyplývajúcich ohrození mimoriadnymi udalosťami . Tieto významným spôsobom ohrozujú bezpečnosť spoločnosti, životy a zdravie ľudí, ich majetok, kultúrne hodnoty a pamiatky, životné prostredie.


CIVILNÁ OCHRANA 

Civilnú ochranu obyvateľstva charakterizujeme , ako komplex systémových opatrení, činností,
postupov a prostriedkov uplatňovaných kompetentnými orgánmi, organizáciami, zložkami a obyvateľstvom.Ich cieľom je prevencia, ochrana a minimalizovanie negatívnych dopadov, možných krízových situácií na zdravie a životy ľudí, zvieratá, majetok, kultúrne hodnoty a životné podmienky , prostredie .

Podľa Zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov : " Civilnú ochranu obyvateľstva chápeme , ako systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života, zdravia a majetku, > spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia ( analýza územia okresu, kraja, SR,  z hľadiska ohrozenia ) a  v prijímaní opatrení na znižovanie rizík ohrozenia-  ako aj  určenie postupov a činností pri odstraňovaní následkov mimoriadnej udalosti.

Poslaním civilnej ochrany obyvateľstva , je v rozsahu ustanovenom zákonom NR SR č. 42/1994 o CO
v znení neskorších predpisov , chrániť život, zdravie a majetok a utvárať podmienky na prežitie pri mimoriadnych udalostiach, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a vzniku krízovej situácie.


© 2019 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky