Nové skúsenosti a poznatky z pripravovanej súťaže mladých záchranárov " Bezpečná škola " 

08.07.2020

Nové skúsenosti a poznatky z pripravovanej súťaže mladých záchranárov "  Bezpečná škola "

Ako možno organizovať športovo branné súťaže v školách II. stupňa základných škôl ?

( Návrh )

Návrh obsahového a tematického zamerania súťaže mladých záchranárov Bezpečná škola v oblasti civilnej ochrany obyvateľstva

1. Názov a cieľ súťaže - súťaž mladých záchranárov civilnej ochrany. Cieľom a obsahom súťaže je priblížiť súťažnou formou deťom a mládeži základy sebaochrany a vzájomnej pomoci, preveriť
ich vedomosti a zručnosti v tejto oblasti ochrany obyvateľstva . Celoškolskú súťaž je možné organizovať za predpokladu, že škola má zodpovedajúce podmienky, personálnu  prípravu učiteľov  a v spolupráci z jednotlivými zložkami integrovaného záchranného systému a odboru krízového riadenia OU. 

2.   Cieľom súťaže - mladých záchranárov civilnej ochrany , " BEZPEČNÁ ŠKOLA "  vyplývajúc z učiva Ochrana života a zdravia podľa štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1,2,3, je :

Pripravovať žiakov na ochranu pred možnými mimoriadnymi udalosťami a ich následkami ako sú živelné pohromy, havárie, ohrozenie verejného zdravia, katastrofy, teroristické násilné útoky.

Jednotlivými formami a metódami teoretickej a praktickej prípravy, prostredníctvom nácvikov a súťaže naučiť žiakov  poznať základné otázky a obsah záchranných prác osôb , ich životov , zdravia a majetku, poskytovanie prvej predlekárskej pomoci, prípravu na sebaochranu a vzájomnú pomoc, postupy pri vyslobodzovaní osôb , pomoci iným, odsune ranených z miesta ohrozenia, poznať pôsob ochrany pred účinkami nebezpečných látok  v našom okolí, chrániť sa proti násiliu a návykovým látkam .

Zvládnuť podstatu systému organizovania a zabezpečovania hlásnej služby / varovania a vyrozumenia / a informačnej služby civilnej ochrany. Reakciu na varovné signály pre obyvateľstvo a základné postupy po varovaní a vyrozumení.

Vedieť ako sa organizuje zásobovanie obyvateľstva v núdzi , ako je zabezpečované obyvateľstvo pri ohrození , ubytovaním v provizórnom núdzovom prostredí z hľadiska prežitia ako je zásobované základnými životnými potrebami, pitnou vodou, šatstvom  a lekárskymi prostriedkami.

Osvojiť si základné poznatky z evakuácie, ukrytia obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych
udalostí. Poznať príčiny a podstaty evakuácie z miest ohrozenia obyvateľstva . Vedieť zásady ukrytia pred nebezpečnými látkami.

Ako sa vykonávajú úlohy a opatrenia pred nebezpečnými látkami akými sú najmä rádioaktívne,
chemické a biologické. Zvládnuť spôsoby individuálnej ochrany prostriedkami s ochrannými vlastnosťami , improvizovanými a určenými základnými prostriedkami pre CO, pre jednotlivé skupiny
obyvateľstva . Čo sú to režimy života pri ohrození nebezpečnými látkami a karanténa v ohrozených územiach nákazami a infekčnými chorobami. .

Ako sa obyvateľstvo pripravuje na sebaochranu, obranu,  a vzájomnú pomoc , aj psychologicky , čo je to panika, predvídanie dôsledkov záťaže, detskými , žiackymi očami na zdravie a konanie človeka a predchádzanie nežiaducim javom , poznanie základov problémových situácií, frustrácie , konfliktných situácií, stresu a kolektívneho riešenia záťaže

Overiť a precvičiť vedomosti získané učivom Ochrana života a zdravia s dôrazom na civilnú ochranu, pohyb a pobyt v prírode, ochranu životného prostredia , hasenie malých požiarov,
poskytovanie prvej pomoci, upevniť návyk pomoci iným

Motivovať žiakov k záujmovej a športovo brannej činnosti, mimoškolskému vzdelávaniu, aktívnemu využívaniu časového voľna,

Obohatiť výchovný a vzdelávací proces o nové prvky prekonávania prekážok , s cieľom formovania aktívneho životného postoja ,

Formovanie schopností zdolávať záťaž bez vážnejších porúch a neprimeraných reakcií s cieľom vedieť zaujať postoj a odolnosť na psychickú záťaž.


Kto vyhlasuje a organizuje celoškolskú súťaž          " Bezpečná škola "?

.

1. Vyhlasovateľ súťaže  Vyhlasovateľom súťaže je Občianske združenie Zväz civilnej ochrany - Východ v spolupráci s , Ministerstvom školstva vedy, výskumu a športu, Ministerstvom obrany SR, 

2.    Organizátor súťaže je podľa organizačného poriadku Zväz civilnej ochrany - Východ s pobočkami v jednotlivých krajoch , základná škola a jej zriaďovateľ pre celoškolské kolá , kde sú na
to vytvorené podmienky , v spolupráci s okresným úradom , odborom  KR  Centrá voľného času, jednotlivé zložky IZS .,

3.   Na súťaži sa podieľajú ak o to škola požiada, Hasičský záchranný zbor, Policajný zbor Dobrovoľný hasičský zbor , Slovenský červený kríž, podľa podmienok vojenské útvary ozbrojených síl , Horská záchranná služba, Fakulta zdravotníckych odborov Prešovskej univerzity , právnické osoby so záchranárskymi aktivitami, zdravotnícke družiny, poriadkové jednotky civilnej ochrany, fyzické osoby - dobrovoľníci.

Miesto a termíny konania - spresňujú Zväz civilnej ochrany Východ v spolupráci s OU a vedenia Základných  škôl , s ich zriaďovateľmi 

Účastníci : prihlásené družstvá zo základných kôl na celoškolské kolá  ZŠ,  Súťažné družstvo tvoria dvaja chlapci a dve dievčatá vo veku od 10 rokov do 15 rokov vrátane . Členovia družstva si volia kapitána.

Sprievodnú osobu - pedagogický dozor na celoškolskú súťaž zabezpečuje vysielajúca organizácia - škola . Táto zodpovedá za družstvo, dopravu z miesta vyslania a na miesto návratu odovzdania na miesto bydliska, alebo školy.

Súťažné disciplíny:

Testy v rozsahu 20 otázok , zo systému civilnej  ochrany obyvateľstva, a ostatných obsahových tém jednotlivých zložiek IZS, PO, zdravotníckej pomoci , červeného kríža ,  ochrany životného prostredia Zväz civilnej ochrany Východ v súčinnosti s OU O KR a osobami s odbornou spôsobilosťou -
z ktorých sa vyberajú rozhodcovia . Tematické zameranie otázok je zverejnené na webovej stránke ZCO V od 1. januára 2021

Dĺžka trate : Dĺžka trate (od štartu po cieľ) je v závislosti od
náročnosti terénu 1 až 2 kilometre.




Nástup na celoštátnu  súťaž " Bezpečná škola "
Nástup na celoštátnu súťaž " Bezpečná škola "

I. STANOVIŠTE

I. Stanovište celoškolskej súťaže má 6 pracovísk diferencovane podľa veku a ročníka

Tematické oblasti sú rovnocenné, z hľadiska hodnotenia sú aj diferencovane rozdelené podľa veku a predmetov v jednotlivých ročníkoch základnej školy

  • 1. pracovisko Testy všeobecné - základné, individuálny test , pre každého člena družstva 20 otázok . Po vyplnení veliteľ družstva zozbiera odpovede a odovzdáva veliteľovi rozhodcovi pracoviska I. stanovišťa
  • 2 až 6. pracovisko je práca v kolektíve súťažiaceho družstva . Družstvo si vyberie ( ťahá číslo otázky - odpoveď odovzdáva kapitán rozhodcovi pracoviska za celé družstvo  .
  • Napríklad číslo otázky bude :   S- I/2/ 10, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Varovné signály. ( povodeň, ako sa chrániť pred povodňou, počas povodni a po povodni ),  ukrytie pred mimoriadnou  udalosťou a podrobne  v Metodickom liste súťaže a školení organizátorov ) Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve  3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .   
  • Napríklad číslo otázky bude S- I/6/ 9, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Ochrana pred nebezpečnými rádioaktívnymi látkami.Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska . Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .
  • Napríklad číslo otázky bude S- I/4/ 4, to znamená e si družstvo vybralo otázku z oblasti Ochrana pred nebezpečnými biologickými látkami.  a tak ďalej družstvo si ťahá len jednu otázku za všetky oblasti na tomto prvom stanovišti . To znamená, že sa musí pripraviť na všetky oblasti ochrany obyvateľstva po varovných signáloch  .Z pripravených 10 odpovedí, v otázke , si družstvo vyberie podľa svojho rozhodnutia v kolektíve 3 odpovede . Odpovede sú ohodnotené bodmi podľa správnosti. Tieto rozhodca nájde v tabuľke odpovedí. Spočíta body z odpovedí družstva a zapíše do výsledkovej listiny stanoviska .
  • 2. pracovisko " Varovné signály, činnosti po varovných signáloch všeobecné činnosti " - práca v kolektíve súťažiacich . Za kolektív odovzdáva odpoveď veliteľovi pracoviska kapitán . ( pre všetky ročníky II. stupňa ZŠ )
  • 3. pracovisko Varovné signály, činnosti po varovných signáloch, ochrana pred živelnými pohromami " Živelné pohromy"  činnosti a ochrana pred živelnými pohromami ( pre všetky ročníky II. stupňa ZŠ )
  • 4. pracovisko " Varovné signály, činnosti po varovných signáloch, Ochrana pred nebezpečnými biologickými látkami "  činnosti a ochrana pred  nebezpečnými biologickými látkami ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )
  • 5. pracovisko  Varovné signály, činnosti po varovných signáloch" Ochrana pred nebezpečnými chemickými látkami"  činnosti a ochrana pred nebezpečnými chemickými látkami ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )
  • 6. pracovisko Varovné signály, činnosti po varovných signáloch" Ochrana pred nebezpečnými rádioaktívnymi látkami"  činnosti a ochrana pred  nebezpečnými   rádioaktívnymi látkami  ( len pre ročníky 5 -9 triedy ZŠ )     


II. stanovište celoškolskej súťaže  PROSTRIEDKY INDIVIDUÁLNEJ OCHRANY

Stanovište " Použitie ochrannej masky" a improvizovaných prostriedkov individuálnej ochrany . Stanovište má dve   pracoviská. Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.

Pracovisko  1. - Použitie ochrannej masky - typizované prostriedky individuálnej ochrany

Pracovisko  2. -Použitie improvizovaných  prostriedkov  individuálnej ochrany


Účastníci na základe modelovej situácie vyberú  a popíšu z pripraveného materiálu improvizované
prostriedky. Správnosť sa hodnotí na základe kritérií ochrany očí, dýchacích ciest, hlavy , tela, rúk a nôh.  Hodnotenie kolektívu , je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.

Rozšírená možnosť - Ochrana pred účinkami nebezpečných látok simulovaný únik nebezpečných
látok a spôsob ochrany prostriedkami individuálnej ochrany - prechod
kontaminovaným územím, vyhotovenie improvizovaných prostriedkov
individuálnej ochrany


II. Stanovište  EVAKUÁCIA OBYVATEĽSTVA 
na stanovišti II - pracovisko 3.


OBSAH EVAKUAČNEJ BATOŽINY

Pracovisko III. na tomto  stanovisku

Vymenovanie evakuačnej batožiny. Účastníci na základe modelovej situácie a pripraveného
materiálu, vecí a predmetov určia vo svojom kolektíve , čo patrí do evakuačnej batožiny. Súťaž v tejto časti môže namiesto predmetov použiť obrázky a kartičky. Tak isto PC s možnosťou výberu predmetov s názvami. (napríklad doklady , peniaze , lieky , pitná voda,potraviny, sviečky, zápalky, mobil, baterka, deka, odev, mapa blízkeho okolia a obuv

Členovia stanovišťa podľa šablóny alebo programu PC na displeji , zasielajú informačným kanálom výsledky členov a družstva do informačného  strediska súťaže. Hodnotenie kolektívu je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.


III. stanovište

POBYT A POHYB V PRÍRODE

Každý člen súťažného družstva na stanovišti vytiahne jednu z nasledujúcich otázok - a.) teoretickej
prípravy a b.) praktickej prípravy:

1. Orientácia na mape pomocou kompasu alebo buzoly, určenie azimutu

2. Meranie vzdialenosti na mape

3. Odhad vzdialenosti v teréne

4. Určovanie svetových strán

Praktická časť I. riešenie úlohy kolektívnym spôsobom

1.   Nájdenie zraneného ( figurína ), družstvom podľa konkrétnej úlohy, bude určená vzdialenosť v metroch , súradnice, alebo svetová strana, nosidlá . Úlohu plnia dvaja súťažiaci . Po nájdení zraneného ( figurína ) prepravujú na nosidlách do zdravotníckeho stanovišťa do vzdialenosti cca 25 m.

prenos zraneného do zdravotného stanoviska
prenos zraneného do zdravotného stanoviska

2.    Prekonanie prekážky pomocou lana. Prekážka je roklina (prekážka je na ceste , (trase ) ,ktorá predstavuje prírodnú alebo umelo vytvorenú , ) nad ktorou je pripevnené na obidvoch stranách lano. Roklinu prekonávajú dvaja súťažiaci . Výškový rozdiel je 3 metre vzdialenosť 5-10 metrov . Výška a lano zodpovedajú priemernej výške súťažiacich .

3.   V prípade roviny prekonanie a. lanovej prekážky vo výške osoby b. s vodiacim lanom so zaviazanými očami c. s navigáciou - mobilom

4. Prekážková dráha na čas kombinovaná s lavičkami, rôznymi inými zábranami  ( .......... 

Praktická časť II. Vedieť charakterizovať konkrétnu meteorologickú situáciu na súťaži ( Pre vyššie ročníky  ZŠ ). Kolektívne riešenie úlohy súťažiacim družstvom

Vedieť na mobile, PC poskytuje organizátor, nájsť aktuálnu predpoveď počasia na web stránke https://www.shmu.sk a ocharakterizovať ju.

Určiť najdôležitejšie tri úlohy, ktoré musíme vedieť pre stanovenie charakteristiky  meteorologickej
situácie na území podľa poradia dôležitosti, Napríklad :

- 1. Aká je rýchlosť a smer vetra  - 2. Aká je teplota a vlhkosť vzduchu - 3. Je inverzia ?, izotermia ?, konvekcia ? - 4. Aký je atmosférický tlak vzduchu , vysoký, nízky, stredný, iný...pozn.

Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.




IV. stanovište ZDRAVOTNÍCKA PRÍPRAVA

Zdravotnícka príprava sa skladá z dvoch častí:

- Ukážka správneho ošetrenie úrazu, poranenia. Správne postupy ošetrovania zranení

- Telefonovanie na linku tiesňového volania

a.   Úraz a činnosť pri ošetrení úrazu bezvedomie, vykĺbenie členka, otvorená zlomenina, zatvorená zlomenina, tržná rana, popálenina, otrava drogami a alkoholom

b.   Telefonovania na linku 112 s údajmi volajúceho . Čo musí obsahovať informácia o mimoriadnej udalosti s doplňujúcimi údajmi na základe vyzvania operátora

Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.

Členovia stanovišťa podľa šablóny alebo programu PC na displei , zasielajú prostredníctvom rozhodcu na pracovisku tohto stanovišťa   informačným kanálom výsledky členov a družstva do informačného strediska súťaže


Prvá pomoc obrázok záklon hlavy
Prvá pomoc obrázok záklon hlavy


V. stanovište HASENIE MALÝCH POŽIAROV

Členovia družstva si vytiahnu otázku typu požiaru (5 možností , drevo, plamene v panvici na sporáku, alebo horiace záclony, ktoré sa vznietili od ohrievača, elektrický kábel, osobné automobilové vozidlo,
horľavá látka typu benzín ) a odpovedajú akým hasiacim prístrojom budú hasiť požiar ( 5 typov malých hasiacich prístrojov vodný chemický, penový, práškový a snehový.) Plnenie úlohy je kolektívne

Na záver členovia družstva vykonajú hasenie malého požiaru na cieľ, džberovkou na  1 náplň . V cieli je 5 terčov ,ktoré treba prúdnicou a prúdom vody zraziť zo stojanu. cieľ je vzdialený 10 metrov.Plnenie úlohy je kolektívne

Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.


Hasenie na cieľ
Hasenie na cieľ


VI. stanovište

 STREĽBA ZO VZDUCHOVEJ PUŠKY A HOD GRANÁTOM NA CIEĽ

Stanovište má dva pracoviská :

I.             Streľba zo vzduchovej pušky na cieľ

II.           Hod gumeným granátom na vyznačený cieľ

- Všetci členovia družstva strieľajú na cieľ v polohe ležmo na sklápacie terče podľa pokynov vedúceho strelnice. Každý súťažiaci má k dispozícii jeden " nástrelný" zásah na cieľ a tri súťažné.

- Všetci súťažiaci majú k dispozícii jeden pokus skúšobný a jeden súťažný. Hod granátom je na cieľ nie na diaľku, ktorý leží od miesta hodu 20 metrov. Kruh cieľový ma diameter 3 metre.

Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania .

Voliteľná  disciplína - ukážka PZ SR - voliteľná disciplína pre vyššie ročníky

Sebaobrana pred napadnutím pod vedením inštruktora

Sebaobrana pred napadnutím pod vedením inštruktora z PZ SR
 

Pod vedením inštruktora súťažiaci preukážu základné hmaty a chvaty pred útočníkom.

Každý člen si vyberie otázku o sebaobrane a prakticky ju ukáže na simulovanom praktickom príklade 

- útok palicou,
- útok úderom do tváre, útok - napadnutie od chrbta , zo zadu,

Útok sprejom, útok spojený s pokusom o vzatie kufríka alebo mobilu


Streľba zo vzduchovky na súťaži Bezpečná škola
Streľba zo vzduchovky na súťaži Bezpečná škola


VII. stanovište ( voliteľné  neboduje sa ) PSYCHOLOGICKÁ PRÍPRAVA 

Družstvo si vytiahne otázku poradí sa navzájom a za družstvo odpovedá po cca  5 minútach kapitán družstva.

V pripravených možnostiach  odpovedí sú oblasti  :

a. Vymenovať 5 kladných vlastnosti záchranára  z 20 možností  

b. Vymenovať 5 záporných vlastnosti záchranára   z 20 možností

a. poznámka - Určiť 5 charakterových vlastností ktoré potrebuje pri záchrane človeka, pri záchranných prácach  podľa dôležitosti

b. poznámka  - Určiť 5 charakterových vlastností, ktoré sú našou prekážkou pri pomoci ohrozeným osobám počas mimoriadnej udalosti.

c. Poznámka : kolektívne posudzovanie družstvom organizátorom pripravených možností - odpoveď družstva odovzdáva kapitán družstva do pripravenej tabuľky vedúcemu pracoviska



Tematické otázky z ktorých družstvo  vyberá jednu  a po porade odpovedá  :

  • Popíšte stručne čo je to panika ? Charakterizujte čo je to záťaž organizmu pri záchrane ?
  • Čo je to sen ?  Čo je to halucinácia ?
  • Ako prekonať strach pri pomoci ohrozeným ? Čo je to pozornosť pri ohrození a záchrane ?
  • Aké poznáme pociťovanie ? ( zrakové, sluchové ,zmyslové, pocit farby, jasnosti zvuku tepelné, tlakové, bolesti , narušenie rovnováhy, poloha, stav , priestor,

Vnímanie predmetov a javov,

  • Čo je to predstava ?  Čo je to zmena ?
  • Čo je to pohyb ? Čo je to pamäť ?
  • Čo je to myslenie ? Vyriešenie problému
  • Čo sú to city ? Čo je to vôľa ?

Hodnotenie je vykonávané podľa štatútu a noriem bodovania.



Možné doplnkové aktivity pre cvičenia ( pozri aj webovú stránku ZŠ Grundschulle Kežmarok zo septembra 2022) 

Stanovište má dva pracoviská :

  • Streľba zo vzduchovej pušky na cieľ
  • Hod gumeným granátom na vyznačený cieľ
  • prekonanie prekážkovej dráhy vytvorenej z lán, plazenie sa na vytýčenom úseku pod ostatným drôtom ( imitácia drôtu s volejbalovej siete ),
  • prekonanie úžľabiny pomocou lana 
  • Po prekonaná úseku " Vyčistiť pole ! " , vyhľadávanie zakopaných zamaskovaných nášľapných mín 10 ks (" míny s plastových fliaš s vrchnákom " , čím viac objavených / fliaš, / odskrutkovaných vrchnákov, bez vytiahnutia zo zeme , tým viacej bodov, na časový limit alebo iná možnosť , pri neopatrnom otvorení farebný dym - body, pri neobjavení a nezneškodnení " míny" - (-body ),
  • Prechod cez močiar , rozmiestnené pneumatiky, / alebo vyznačené kruhy / znázorňujú rašelinový močiar . Do pneumatiky nemôžeme vstúpiť, lebo by sme sa utopili , pohyb len mimo nich na čas
  • Ukážky maskovania osôb, objektu a zatemňovania , pri použití náhradných zdrojov svetla . Poznať prostriedky zatemňovania a zamaskovania osôb a budov pri ukrytí , počas ohrozenia

Ponúkame nové odborné a metodické publikácie pre školy v oblasti civilnej ochrany a učiva " Ochrana, bezpečnosť života a zdravia podľa programu :                 " Vzdelávanie pre 21. storočie "

  1. Výkladový slovník civilnej ochrany, krízového riadenia a integrovaného záchranného systému
  2. Učebné texty : " civilnej ochrany, krízového riadenia a integrovaného záchranného systému " I a II. diel
  3. Odborné články pre školy na pokračovanie v REVUE civilnej ochrany, vydáva MV SR , ročne vychádza 6 vydaní 
© 2019 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky